اصطلاح اُبی در ورزش کاراته  

اصطلاح  obi  در ورزش کاراته  به کمربندی اطلاق می‌شود که روی پیراهن رزمی کاراته  بسته می‌شود. هر کسی که آشنا با هنرهای رزمی می‌باشد  به اهمیت وارزش مفهوم  obi  آشنااست و می‌داند که کمربند  نشان دهنده مفهومی می‌باشد.  اولین مفهوم آن دررنگ ظاهرش است .obi در گذشته درسه رنگ سفید-قهوه ای و مشکی استفاده شده است.

وقتی کسی  تازه کارته را شروع می کرد  به او کمربند سفید می دادند بعد از چند سال  تمرینات سخت  به او کمربندقهوه ای داده می شدوسرانجام کسی که بیشتر از این تمرین می نمود عموماًبه اوکمربند سیاه می دادند.

بنابراین کمربند سیاه بدین معنی است که شخصی  با سعی وکوشش زیاد به مدت چند سال  در رشته کاراته  آموزش دیده باشد.در گذشته یک کاراته کا در اثر مبارزه مداوم و تمرینات بسیار سخت و ریخته شدن خون بر روی کمربندش رنگ آن به قرمزی و یا قهوه ای متمایل می شده است. بعد از سال‌ها تمرین کاراته  کمربند شخص رزمی‌کار سفید همراه با لکه های قرمز بوده است.

سیستم ساده رنگهای کمربند فعلی  برای هر درجه ویژه کیو یادان  نسبتاًجدید می باشد.سیستم حاضر مربوط به رنگهای ویژه کمربند برای درجات مختلف برگرفته از تمرینات راهبان بودایی  می باشد.

در بعضی حالات این راهبان کمربند رنگی را می بندند تا درجه فضیلت معنویشان را نشان دهند.این منشاء مذهبی ومعنوی رنگهای کمربند Obi  دارای اهمیت می‌باشد.به این معنی که آنها  مطلقاًدرجه مهارت تکنیکی شخص را نشان نمی‌دهد ولی درجه قوام ذهنی و تکامل احساسات شخصی را به خوبی نشان می‌دهند. این نکته به طور روشن وواضح  مورد  تأکید قرار گرفته است .

ترفیع درجات یک شخص  فقط بر اساس مهارت در تکنیک نمی‌باشد. بسیاری از کاراته‌کاها  هستند که مهارت فنی زیادی دارند اما این به تنهائی  کافی نیست.

رسیدن به درجات بالا صرفاً  براساس مهارت در تکنیک نمی‌باشد  بلکه بر اساس پیشرفت فکری وتکامل معنوی خود شخص می‌باشد.

روش درک کردن مفهوم رنگهای کمربند obi مشخصه رشد فنی و روانی و معنوی هر سبک است و به ما اجازه می‌دهد به توجه به تغییر رنگهای کمربند obi   از سفید- نارنجی- آبی- زرد- سبز- قهوه ای و سیاه استفاده شود .

سفید   رنگ پاکی وسادگی و صفای قلب می باشد که نشان می‌دهد ذهن وفکرهنر جو  خالی از هر چیزو پاک است و ناآشنا به مفاهیم معنوی تمرینات کاراته  ودر اصل تازه‌کار است. همچنین این رنگ  نشان می‌دهد که شخص کمی از تکنیک تمرینی کاراته را می‌داند.

رنگ نارنجی کمربند obi   نشان دهنده شخصی است که برای اولین تشعشع خیره کننده و آنی روز  به پا خواسته و شخصی که مهارت و فهمش    شروع به رشد در جهت افقهای جدید می نماید.

رنگ آبی رنگ آسمانی و اقیانوس می باشد. رنگ آبی کمربند obi   شخصی را نشان می دهد که به سمت افق   تمایلاتش   گسترش پیدا کرده و ذهنش به عمق دریاها   راه یافته است ولی باز هم روی تصمیمش برای جستجوی اعماق مقاومت می کند.

رنگ طلایی یا رنگ زرد کمربندobi  نشان می‌دهد که شخص برای روشنایی  روز جدیدرا با درخشیدن   آغاز کرده است. این رنگ  برای ذهن وفکر  فهم و مهارت را به ارمغان می‌آورد. رنگ نارنجی  همچنین رنگ خورشید می‌باشد ولی خورشیدی که روزش با غروب   شروع می‌شود.

رنگ سبز  رنگ گیاه می باشد رنگ چمن وجنگلها می باشد.رنگ سبزکمربندobi   به شخصی برمی‌گرددکه شروع به شکوفایی و میوه دادن و بهره دادن کرده است.

رنگ قهوه‌ای رنگ زمین رنگ استحکام است. رنگ قهوه‌ای کمربند obi بیان‌کننده تکنیک شخصی درحال کامل شدن است ذهنش مساعد و خلاق است و فکرش آماده می باشد.

 رنگ سیاه ترکیب همه رنگها می باشد و دلالت بر این دارد که شخص همه مهارتهای لازم را برای پیش گرفتن در برابر موانعی که در اولین سالها  باآن مواجه شده را فرا گرفته است .

ولی رنگ سیاه  رنگ پیروزی نیست بلکه رنگ شب می باشد و نشان می دهد اولین روزی که با کمربند obi طلایی شروع شد  اکنون پایان یافته است و روز جدیدی می آید.

در میدان مبارزه  کمربند obi قرمز و سفید (آکاوشیرو)است. این رنگها از مظاهری که قبلاًدر آموزشهای انجمن ملی کاراته درباره رنگهای کمربندobi ژاپنی‌های قدیم  بحث شده بود  پیروی می کنند. مظاهر قرمز که خلوص فکر و فاقد هرگونه خودپسندی را نشان می‌دهند که نقطه اوج هدف یک کاراته‌کار می باشد.

نکته مهم دیگر کمربندobi   که مکرراًفراموش می شود اهمیت چگونگی بستن آن است .

در فن(هارا )  شخص شرقی فکر می کند که مرکز بدنش(تاندان) حدود 3 اینچ پایین نافش می باشد .منشأ می‌باشد. منشأki   نیز مرکز عالم است .

گره کمربندobi  نیز معمولاً روی قسمت هارا قرار می گیرد . کمربند obi   مظهر ماندگار مرکز عالم می باشد و منشأتمام قدرت الهی یا تکنیکی است .

اهمیت تکنیک ها  به طور متداول  به ایبوکی   بر می‌گردد. و همینطور به چگونگی حرکت با سن و هیپ کمر در تمامی حرکات صحیح و تکنیک های اجرای کاراته پس از اصلاح karate obi   چه می باشد؟

در آخرین اهمیتش  این نکته است که تنها نشانه تکنیکی مهارت نمی باشد. بلکه نشانه خصوصیت معنوی کاراته کا نیز هست .

گره کمربند obi مرکز ثقل شخص کاراته‌کا و ارتباطش با مرکز عالم منشأki و قدرت را به خاطر می آورد. دور تا دور کمربند obi   دایره بزرگی را در بر دارد  بر حسب رنگ از سفید تا سیاه را شامل می‌شود .

مانند ملزومات ارتشی   کمربند اُبی   بیان ظاهری از تجربه و تعلیمات و عقل و دانش حاصله برای فرد کاراته‌کا می باشد که این  نمونه ای کوچک از تأثیر رشته کاراته می باشد .