وبلاگ شخصی مهندس اسماعیل نوبخت

فرهنگی - درسی(کامپیوتر) - رزمی(انشین کای کاراته)

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

ضربه خوردن

آیا از ضربه خوردن می ترسید؟ 


اگر جواب شما منفی است، احتمالاً یا غلو می کنید یا معنی شجاعت را با حماقت اشتباه گرفته اید. همه ما از ضربه خوردن و آسیب دیدن می ترسیم. در واقع این عکس العمل طبیعی بدن ما است. البته منظور از ترس آن جنبه منفی که معمولاً در ذهن داریم، نیست. شاید بتوان با کمی واقع بینی ترس را با فدرت عکس العمل مترادف دانست. یعنی بدن ما به محض برخورد با یک عامل ناشناخته یا تهدید آمییز بلافاصله مقداری انرژی آزاد می کند. حال اگر ما برای مقابله با آن عامل خاص تعریفی داشته باشیم انرژی آزاد شده صرف انجام عمل مذکور می گردد (عکس العمل بدن- حالت مثبت). در غیر این صورت این انرژی خود را به صورت های مختلف مثل فریاد کشیدن آزاد می کند (ترس- حالت منفی).


در هنگام کومیته شما باید برای بدن خود در مواجهه با اجرای یک تکنیک تهاجمی توسط حریف یک تعریف ارائه کنید. در غیر این صورت انرژی که بدن شما در واکنش به اجرای ضربه حریف و قرار گرفتن در حالتی خطرناک آزاد می کند با حالاتی چون دستپاچگی، ترس و در نهایت خارج شدن کنترل مبارزه از دست شما به هدر خواهد رفت. جایگزین مناسب و در واقع همان تعریفی که ما باید به بدن ارائه کنیم، همان تکنیک های دفاعی هستند. این کار را می توان با روشهای مختلف تمرینی انجام داد که در اینجا به یک نمونه ساده آن اشاره می کنیم:


از حریف تمرینی خود بخواهید ضربه جودان زوکی خودش را البته با کنترل شدید به روی شما اجرا کند و شما در عین حال که به او اعتماد دارید سعی کنید که پلک نزده و سر خود را نیز به عقب نکشید. بارها و بارها این عمل را تمرین کنید. بعد از مدتی این عمل را با یک دفاع همانند ناگاشی او که انجام دهید. احتیاج نیست که دفاعی کامل انجام شود فقط برای منحرف کردن ضربه حریف یک اشاره کوچک نیز کافی است. بعد از تسلط کامل به روی آن ضربه ای نیز به عمل خود اضافه کنید، بدین صورت که در هنگام اجرای تکنیک جودان زوکی از سوی حریف، شما پلک نمی زنید سرتان را نیز عقب نمی کشید دفاعی مناسب انجام می دهید وضربه ای مناسب (مثل گیاکوزوکی) انجام می دهید.


این تمرین را می توان برای قسمت های دیگر بدن نیز انجام داد. پس از تمرینات مکرر با این روش بدن شما به این تعریف دست پیدا می کند که با مشاهده برخورد یک ضربه به سمت خود انرژی آزاد شده که بدن شما در واکنش به این حالت انجام داده، صرف اجرای یک تکنیک دفاعی کند. البته به این سادگی که مطرح شد به دست نمی آید، اما به هر حال غلبه بر ترس مثل هر مهارت دیگری نیاز به تمرین مکرر و پشتکار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اسماعیل نوبخت

کمربند سیاه

فراتر از کمربند سیاه:

 

شما سخت برای به دست آوردن کمربند سیاه کار کرده اید و حال که آن را دریافت نموده اید نمی دانید که واقعا بعد از آن وضعیت به چه قرار است و چگونه باید مهارت های خود را توسعه دهید؟

بسیاری از مردم هنوز هم نفهمیده اند که یادگیری هنرهای رزمی امری کاملا شخصی است. مربی تنها شما را کمک می کند تا پیشرفت بهتری داشته باشید و این شما هستید که باید به دنبال سبک رزمی خود بروید و در مورد آن تحقیق و تمرین کنید.

این چند نکته ویژه افرادی است که می خواهند مهارت های خود را بعد از کمربند سیاه توسعه دهند:


 ١- قبول کنید که کمربند سیاه تازه ابتدای کار است:


کمربند سیاه دقیقا مانند فارغ التحصیلی از دبیرستان است. شما با گرفتن کمربند سیاه اثبات کرده اید که عناصر اصلی را آموخته اید و بعد از آن باید به فکر یادگیری استفاده از آن‌ها باشید.


٢- بدانید که گرفتن کمربند سیاه شما را مبارز خوبی نکرده است:

 

این‌که کمربند مشکی گرفته اید به این معنی نیست که مبارز خوبی هستید. افراد زیادی هستند که با وجود این که کمربند سیاه هم دارند هنوز نمی توانند یک مبارزه ساده را سازماندهی کنند.

٣- به طور کامل تکنیک های یادگرفته شده را درک کنید:

 

با دریافت کمربند سیاه باید به درک بالاتری از عملکرد تکنیک ها و طرز به کارگیری آن‌ها در موقعیت های واقعی دست یابید.


٤- خودتان باشید:

 

اجازه ندهید که سبک رزمی که یاد می گیرید روی شخصیت تان تاثیر بگذارد! تکنیک ها مهم اند اما سعی نکنید ربات باشید و این تکنیک ها را پشت سرهم تکرار کنید. خودتان باشید و آن چه را یاد گرفته اید به آرامی در تکنیک ها پیاده کنید. سعی کنید آرام و طبیعی باشید.


٥- چگونگی به کارگیری تکنیک ها را بیاموزید(مهم ترین مرحله پیشرفت یک مبارز):


تکنیک مانند یک ابزار است و یادگیری آن به معنای دانستن نام تکنیک ها و طرز اجرای آن‌ها نیست بلکه باید آن قدر مبارزه کنید که به طور کامل با آن‌ها سر و کله زده باشید و آن‌ها را لمس کنید.

تنها مبارزه هم کافی نیست! شما باید تک تک تکنیک ها را در مبارزات تست کنید تا بدانید که کدام تکنیک به درد چه موقعیتی می خورد؟

پس فراموش نکنید دانستن تکنیک ها و اجرای چند باره آن‌ها کمک زیادی به شما نکرده است.


٦- از یاد دادن یاد بگیرید:


بهترین روش برای یاد گرفتن چیزی که از قبل یاد گرفته اید یاد دادن آن است! بله درست شنیدید. شما برای یاد دادن تکنیک به فرد دیگری باید تمام جزییات آن تکنیک را بلد باشید نه این‌که تنها بتوانید حالت ساده آن را اجرا کنید. پس برای یاد دادن آن، دوباره تکنیک را یاد بگیرید.

هنرجویی که تنها به دنبال کمربند مشکى است؛

مانند یک کودکی است که می خواهد زودتر بزرگ شود؛

اما زمانى که بزرگ شد پشیمان است و دلتنگ روزهاى بچگى.


مشکى ترکیب تمام رنگ هاست

و سیاهى آغاز مجهولات دنیاى پیرامون ما است.


                        "اوس"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اسماعیل نوبخت