فرض کنید یک پرونده دارای دو بخش است، بخش اول شامل مقدمه و بخش دوم شامل متن اصلی؛ برای بخش مقدمه می بایست با استفاده از حروف الفبا صفحه بندی را انجام دهید (برای مثال: الف، ب، پ، ) و برای بخش اصلی از اعداد استفادهشماره گذاری متفاوت برای هر بخش در پرونده Word

فرض کنید یک پرونده دارای دو بخش است، بخش اول شامل مقدمه و بخش دوم شامل متن اصلی؛ برای بخش مقدمه می بایست با استفاده از حروف الفبا صفحه بندی را انجام دهید (برای مثال: الف، ب، پ، ) و برای بخش اصلی از اعداد استفاده کنید (برای مثال ۱، ۲، ۳ و )؛ در این مطلب قصد داریم نحوه ی انجام صفحه بندی و شماره گذاری  به صورت متفاوت برای هر بخش در پرونده ی Word را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

مجموعه آموزشهای کاربردی نرم افزار (Word)

1- ایجاد بخش یا section جدید داخل پرونده ی Word

برای اینکه بتوانیم بخش مقدمه را از بخش اصلی جدا کنیم باید از قابلیت Break در Word استفاده کنیم. Break در Word این امکان را برای ما فراهم میکند تا بتوانیم یک پرونده ی مستقل Word را به چند بخش جداگانه که به آنها section گفته میشود تقسیم کنیم و سپس بر روی هر بخش یا section تغییرات مورد نظر را اعمال کنیم.

برای اینکه یک بخش جدید داخل پرونده ی Word ایجاد کنید، باید در انتهای آخرین صفحه از بخش مورد نظر کلیک کنید تا مکان نمای چشمکزن Word در آنجا ظاهر شود.  در اینجا بخش نخست ما همان مقدمه است، پس باید در آخرین صفحه از مقدمه و پس از آخرین واژه کلیک کنیم.

حال از منوی Page Layout و در بخش (یا باکس Page Setup بر روی گزینه ی Break کلیک کنید تا منوی مربوطه برای شما نمایش داده شود).

 

از منوی گشوده شده و در بخش Section Breaks بر روی گزینه ی Next Page کلیک کنید. با انجام کلیک، مکان نمای چشمکزن Word به صفحه ی بعد منتقل خواهد شد و این بدان معناست که بخش جدید ایجاد شده است.

توجه داشته باشید که اسکرین شات فوق مربوط به Word ۲۰۰۷ میباشد و ممکن است در نسخه های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ کمی تفاوت وجود داشته باشد ولی بهر حال دکمه ی Break را باید بتوانید در همین بخش پیدا کنید.

وارد کردن صفحه بندی و انجام تنظیمات مربوطه

اکنون نوبت به انجام تنظیمات برای وارد کردن شماره ی صفحات است. همانطور که در مرحله قبل شاهد بودید، با انجام مراحل ذکر شده، پرونده ی Word را به دو بخش (سکشن) تقسیم کردیم.

برای شماره گذاری صفحات، در ابتدای صفحه نخست از بخش نخست (در اینجا اولین صفحه از مقدمه) کلیک کنید تا مکان نمای چشمکزن Word در آنجا ظاهر شود، سپس از منوی Insert و در بخش یا جعبه ی Header & Footer بر روی گزینه ی Page Number کلیک کنید و از لیست نمایش داده شده، بر روی Format Page Numbers کلیک کنید:

با کلیک بر گزینه ی مذکور یک پنجره ی جدید برای شما نمایش داده میشود که حاوی اطلاعات مربوط به تنظیمات صفحه بندی پرونده است.

در پنجره ی نام برده شده، میتوانید نحوه ی نمایش شماره گذاری برای بخش نخست از پرونده (در اینجا مقدمه) را انتخاب نمایید. کافی است از منوی Number Format نحوه ی شماره بندی مورد نظر را انتخاب و بر روی کلید OK کلیک کنید.

با انجام مراحل بالا مشاهده خواهید کرد که فرمت صفحه بندی برای بخش اول (مقدمه) اعمال شده است ولی شماره های بخش دوم از ادامه ی بخش نخست صورت گرفته است. برای مثال اگر تعداد صفحات مقدمه ۳ صفحه باشد و شماره ی این صفحات a و b و c باشند، صفحه ی نخست از بخش دوم (بخش اصلی) با عدد ۴ آغاز شده است.

برای برطرف کردن این مشکل و آغاز صفحه بندی بخش دوم از عدد ۱ (یا عدد دلخواه شما) باید تنظیمات زیر را نیز انجام دهید:

نخست در ابتدای صفحه ی اول از بخش دوم (بخش اصلی) کلیک کنید تا نشانگر چشمکزن Word در آنجا ظاهر شود. سپس از منوی Insert و جعبه ی Header & footer بر روی عبارت Page Number کلیک کنید و گزینه ی Format Page Numbers را انتخاب کنید.

مشاهده میکنید که دوباره پنجره ی Page Number Format گشوده شده است. اینبار تنظیمات مربوط به بخش دوم (بخش اصلی) را انجام خواهیم داد، این تنظیمات تاثیری بر بخش (section) قبلی که همان مقدمه بود نخواهد داشت.

اینبار از منوی Number Format مقدار عددی (یا مقدار دیگری) را بر حسب نیاز خود انتخاب کنید ولی قبل از اینکه بر روی دکمه ی Ok کلیک کنید، در قسمت Page Numbering از پنجره فوق، بر روی گزینه ی Start at کلیک کنید و مقدار آغازین را


وارد نمایید. عدد یا مقداری که در این بخش وارد میکنید، به نخستین صفحه از بخش مورد نظر اختصاص داده می‌شود (به یاد داشته باشید که ما در ابتدای نخستین صفحه از بخش کلیک کرده بودیم).

به این ترتیب به تعداد مورد نظر میتوانید برای پرونده های Word، بخش جدید ایجاد کنید و فرمت و نحوه ی نمایش صفحه بندی را کنترل کنید.

 

یکی از موارد مهم در هنگام تایپ مقالات ، پایان نامه و کتاب ها شماره گذاری صفحات می باشد. یکی از نکات قابل توجه در شماره گذاری صفحات این هست که معمولا صفحات اول هر فصل باید بدون شماره صفحه باشدولی شماره صفحه باید برای آن در نظر گرفته شود و فقط درآن صفحه درج نمی شود


برای عدم استفاده از شماره گذاری در صفحات خاص و مورد نظرمان به شیوه زیر اقدام می کنیم

برای اینکار ابتدا یک فایل WORD را باز نموده و چندین صفحه ایجاد نموده وسپس از منوی Insert گزینه Page Number را انتخاب و آن را به یکی از شیوه های شماره گذاری صفحات تنظیم می کنیم


سپس نشانگر ماوس را در انتهای صفحه ای که قصد دارید صفحه بعد ازآن شماره گذاری نشود قرار می دهیم. و از منوی page layoutو از زیر منوی کشویی breaks گزینه next pages را انتخاب می نمایم. در این حالت مشاهده می کنید که صفحه سوم بدون هیچ تغییری شکسته شده و مکان نما به ابتدای صفحه چهارم می رود

 


حالا روی شماره وارد شده (4) صفحه چهارم کلیک کنید تا به حالت های لایت (انتخاب شده) درآید 

 


اکنون به منوی باز شده Design مراجعه کرده و از کادر گروه Options ، گزینه Different First page را انتخاب کنید. در این حالت خواهید دید که شماره صفحه مورد نظر حذف خواهد شد


با توجه به تیک دار بودن گزینه Different First page درصورت نیاز به حذف شماره صفحات دیگر می توانید مکان نما را به انتهای صفحه قبل آن ببرید و دوباره به گزینه Page Break رفته و از گزینه های زیر مجموعه آن گزینه Next Page را انتخاب کنید تا شماره گذاری این صفحات نیز حذف شود